David och Goliat

Vi känner igen temat - David och Goliat. I detta fallet är det Telge som tar på sig rollen som David, en liten uppstickare som konkurrerar med de stora jättarna på elmarknaden.

Telge Energi
Samtliga av Telge Energis försäljningsbolags 70 medarbetare använder systemet.
170.000 kunder finns i systemet
ca. 20.000 ärenden i form av kundförflyttningar hanteras av systemet varje år
Att flytta över en elkund från ett bolag till ett annat är en process som innebär utväxling av mycket information mellan kunden, Telge, nätbolaget (där kunden bor) och den tidigare elleverantören. Solute är en aktör som varit med och gjort det enklare för Telge i denna process.

Harriet Smith, administrativ ansvarig på Telge, berättar:
- På den avreglerade elmarknaden fanns från början inga gemensamma IT-system så när vi fick många nya kunder runt om i Sverige användes mailfunktioner och excelfiler. När vi för ca sex år sedan tillsammans med Solute utvecklade det system vi använder idag blev vår hantering av strukturdata mycket mer effektiv.

Telge skickar och tar emot stora mängder data på tusentals nya kunder och dessutom tiotusentals strukturdata på befintliga kunder varje månad. Kunderna förväntar sig ordning och reda på faktureringen från sin nya leverantör. Därför är det viktigt för Telge att den elektroniska överföringen av strukturdata fungerar. Att administrera med minimal insats är avgörande på grund av de små marginalerna. Onödig administration kan ödelägga ett helt års marginal på en ny kund. Kunden är alltid viktig hos Telge Energi:

- Kundfokus står högst på vår prioriteringslista. Kunder som byter elleverantör och är nöjda med bytet hålla konkurrensen levande. Att vi har bra priser och hanterar leverantörsbytet på ett enkelt sätt är förstås också starka fördelar, säger Harriet Smith.

Systemet som utvecklats av Solute baseras på Lotus Notes Domino och består av en mängd olika funktioner. En del för att hantera prospects, en annan för basinformation rörande Elbranschen som exempelvis postnummerområden och nätägarinformation liksom en webbdel för att ta emot ansökningar via hemsidan. En fjärde del för att samla all information som krävs för ett ägarbyte och en del som hanterar kommunikationen med omvärlden. Nya kundärenden droppar in till Telge via telefon, post, webb etc. De sammanställs regelbundet av systemet och uppsägningar skickas iväg automatiskt till den tidigare leverantören.

Harriet Smith förklarar varför man valt att samarbeta med Solute: - Solute är liksom vi en uppstickare - ett litet kundfokuserat företag med hög kompetens. Det är bland annat därför vi är så nöjda med dem efter sex års samarbete. Vi tänker och agerar på samma sätt, helt enkelt.

Hur tror Harriet att utvecklingen kommer att se ut? - Som det är nu fungerar systemen mycket bra när det gäller hanteringen av information rörande våra blivande, nya och befintliga kunder. Fördelen med Solutes system är att det är lättkodat och enkelt ändra i och bygga vidare på, vilket är en nödvändighet i den föränderliga bransch vi jobbar i.


Kronfågel
Som ledande varumärke på den svenska matfågelmarknaden har Kronfågel många stränga    läs mer..
SAS - Scandinavian IT Group
Nuförtiden är SAS inte bara skandinavisk service till lågt pris. Idag har man även    läs mer..
Telge Energi
Den avreglerade elmarknaden ställer stora krav på elleverantörerna. Speciellt om m    läs mer..
YIT Sverige
YIT är ledande i Sverige inom installationstjänster och erbjuder ett komplett utbu    läs mer..

Kontoret mitt i handen
Hantverksappen Ett smartare kontor på fickan för hantverkare och serviceorganisationer. En molnetbaserad abonnemangstjänst "all inclusive"




Namn:

E-post:

Telefon:
Solute Technologies AB, Sveavägen 9, 16 tr, tel 08-612 92 60, info@solute.se